Фронт за комуникация 2000 книга, “Пресечни точки изток-запад”

“GastARTbeiter”, 2000

Лъчезар Бояджиев

София, декември 1998

Е добре, след конференцията в Щутгарт, аз бях и ядосан, и разочарован. [1] Причините са много, но сега не е толкова лесно да ги обясня. Накратко казано, имах усещането, че съм някакъв “gastARTbeiter” в сферата на културата (не съм сигурен дали думата се изписва така на немски, но ти знаеш какво имам наум…), който сега трябва, по неизвестни причини, да бъде много, много внимателен да не бъде взет за “меркантилен” или за компромисен задник, или пък за нео-либерал, в най-лошия случай. Аз просто си мисля, че работя много. Изглежда така, като че ли сега аз всъщност трябва да прикривам биографията си, както от моите приятели и колеги от сферата на “критическите художествени практики” (това си ти, [2] но ти си така любезна, че навярно ще ми простиш това изказване, нали?), така и от моите приятели и колеги от сферата на Net.Art, които търсят нов контекст като че ли Интернет вече не е среда, също така дълбоко инфектирана от властови художествени игри… А аз съм толкова горд с биографията си, не е чак толкова лесно човек да постигне тези неща. Може би за художник като мен ще бъде по-достойно просто да се ориентира към комерсиалните галерии, Изкуството, и т. н.

Знаеш ли, след конференцията в Щутгарт аз направих една малка калкулация върху тази моя биография. Работата е в това, че днес (моля те, помни това докато четеш тези няколко изречения) “в джоба си” имам само парите от хонорара от тази конференция. И така, оказа се, че при едно грубо изчисление за годините след 1989 (или по-точно, след 1990-91), когато започнах да пътувам из т. нар. “Запад” във връзка с моята професионална работа по изложби, временни медийни лаборатории, конференции и всякакви други художествени събития, парите, които “Западът” е похарчил за моите пътувания, са невероятно много. При това “територията”, която съм покрил при тези пътувания е твърде голяма – от Калифорния, до Бразилия, Южна Корея, Турция, Санкт Петербург и всичко по средата. Така че, започнах да пресмятам грубо всички разходи, в които организаторите на тези събития са “влезнали” заради мен – билети, хотели, дневни пари, визи, хонорари, стипендии, творчески престои тук или там, каталози, текстове, преводи, асистенти при инсталиране и т. н. Истината е, че мога да си спомня само за един случай, в който аз самият съм заплатил всичко по пътуването си за една изложба и това беше индивидуална изложба в частна галерия в Мюнхен през 1993 г. (разбира се, можех да си го позволя само защото по това време имах стипендия от Фондация Гети в Съединените щати). В края на краищата, стигнах до общата сума от приблизително $130 000 или дори $150 000 щатски долара, представяш ли си? И все едно, сега нямам нищо в джоба си, нито пък имам някаква собственост от какъвто и да било вид…

Казах си, че сигурно имам някаква разменна стойност, да съм някакъв вид желана “стока”, въпреки че повече в рамките на символичния, а не на пазарния обмен… Независимо от това обаче, същественият въпрос е – дали всичко това си струваше щом като ние все още не можем да се разберем по основни въпроси?! Тук под “ние” разбирам хората и от “Изтока”, и от “Запада” като цяло, а не само теб и мен. Казах си още, че може би би било по-честно и при всички случаи по-добре за мен самия, ако всички тези пари ми бяха давани за харчене тук в София… Би се получила една годишна сума от около $12 000 или $15 000 щатски долара на година. Една твърде приятна сума както и да го погледнеш, нали?

Както и да е. Мисля, че в Щутгарт се бяхме събрали много хора, всички те чудесни, които обаче идваха от прекалено различни среди за да можем да постигнем разбирателство по това какво всъщност би трябвало да дискутираме. Мисля, че източноевропейският контекст вече не съществува като цяло. Сега важното е в избора на художествената сцена или на електронната сцена, на властовите игри или на критическите художествени практики, на галериите, музеите и цялата естетика на “белия куб” или на така наречения нов контекст на “мрежата” Интернет. За нещастие дори и “мрежата” по някакъв начин вече е игра на власт и надмощие. Мисля, че все още трябва да говорим, но ни липсва общ език, който да е положен извън опозициите на или Изкуство, или Политика, или Икономика, или Интернет и т. н. Общият език, за който си мисля, би трябвало някак си да обхваща всички тези неща. Или пък ние просто трябва да дискутираме по много конкретни неща – статута на мъжа и/или жената в обществото, например, “опозицията на Изток” и т. н. Според мен, неразбирането днес произлиза от средата (контекстите), в която отделните личности предпочитат да функционират и работят, а не толкова от проблемите и опита на Източна Европа срещу тези на Западна Европа (и САЩ). Не мисля, че е останала каквато и да била морална легитимност, идваща от това, че човек произлиза или от Изтока, или от Запада. Ние всички сме изправени пред сходни проблеми (избор) и правим сходни компромиси. И не считам, че за един художник, идващ от Източна Европа, изборът на кариерата е толкова лошо нещо.

Превод от английски: Иван Иванов


Бележки

[1] Конференцията е “1-ви конгрес за изкуството и неговото представяне в Централна и Източна Европа”, 20-22 ноември 1998 г., ИФА Щутгарт, Щутгарт, Германия.

[2] Марион фон Остен, художник и куратор. По това време Куратор в Шедхале, Цюрих, Швейцария.


Биография – Лъчезар Бояджиев

1957 – Born: 12 October in Sofia, Bulgaria; 1975-80 – National Art Academy, Sofia; 1980 – M.A. in Art History and Theory; 1983 – “How to Draw and Paint” by Henry Gasser, NY 1969; – “Don’t Get Taught Art This Way!” by Theodore L. Shaw, NY 1967; 1986 – “The Simon and Schuster pocket guide to Drawing,” NY 1982; – “The Simon and Schuster pocket guide to Painting in Oils,” NY 1982; 1985/88 – Post-Graduate Student, Institute for Art Studies, Bulgarian Academy of Sciences, Sofia; 1992 – Works in Kunsthaus-Horn with a grant from KulturKontakt – Wien, Austria ($2270); 1993 – Works in New York with a grant from The Getty Grant Program, CA, USA ($10 000); 1996 – Works in Wachtberg/Gars-am-Kamp, Austria with a grant from KulturKontakt ($1000); 1997 – Works in Wachtberg/Gars-am-Kamp, Austria with a grant from KulturKontakt ($1000); – Works at The Fabric Workshop and Museum, Philadelphia, USA with an Artslink grant from The Open Society Institute, New York ($8500).

One Person Exhibitions:

1999

1998

1997

1995

1994

1993

1992

1986

1984

Group Exhibitions:

2000

1999

1998

1997

1996

1995

1994

1993

1992

1991

1990

1989

1987

Curating:

1992

1991

1990

1989

Conferring:

1999

1998

1997

1995

1994

1992

1991

1990

1989

1988

Lecturing:

2000

1999

1998/9

1996/9

1995/6

1992

Awards:

1998

1989

Member: Institute of Contemporary Art, Sofia (founding member) <http://www.bar.bg/ica>

ОБЩО = $ 111 236

(въз основа на сега разполагаемата информация)

Адрес: ул. “Виктор Григорович” 8 A, ап. 13
София 1606, България
тел. ++359-2-952 2104
факс ++359-2-986 2795; ++359-2-46 89 46
E-mail: <luchezb@cblink.net>

* предстоящи изложби и проекти

(C) каталог публикуван

София, януари 2000


This text in English / Тази статия на английски

Обратно към Съдържанието на български
Обратно към началото на тази страница